Wednesday, 22 April 2015

Kereta Api Maglev Jepun MENETAPKAN Rekod DUNIA baru dengan UJIAN Berkelajuan 603kph (VIDEO) . . .



dIANa.h Ketika datang ke kereta api laju, Jepun mengambil kepujian atas. Maglev - singkatan 'pengangkatan magnet' - kereta api telah menetapkan rekod kelajuan DUNIA semasa ujian dijalankan berhampiran Gunung Fuji, catatan masa lebih 600kph (373mph).

Rekod baru datang kurang daripada seminggu selepas kereta api 7 kereta mencatatkan 590kph, memecahkan rekod 2003 sendiri 581kph.

Maglev yang berlegar 10cm di atas trek dan digerakkan oleh magnet bercas elektrik.

Japan's maglev train sets new world record 
with 603kph test run (VIDEO) . . .

When it comes to fast trains, Japan takes top honors. A trailblazing maglev - short for ‘magnetic levitation’ - train has set a world speed record during a test run near Mount Fuji, clocking over 600kph (373mph).

The new record comes less than a week after the seven-car train clocked 590kph, breaking its own 2003 record of 581kph.

The maglev hovers 10cm above the tracks and is propelled by electrically charged magnets.



Cabaran bagi syarikat Central Japan Railway adalah untuk mempunyai kereta api dalam perkhidmatan pada tahun 2027 untuk beberapa perjalanan 286km antara Tokyo dan pusat bandar Nagoya. Perkhidmatan itu, yang akan berjalan pada kelajuan tertinggi 500kph kosmik, dijangka menyambung kedua-dua bandar raya di 40 minit. Ia adalah kurang daripada separuh masa perjalanan sekarang untuk Shinkansen kereta api peluru.

2045, kereta Maglev dijangka menghubungkan Tokyo dan Osaka dalam hanya 1 jam dan 7 minit, pemotongan masa perjalanan pada separuhnya, Japan Times melaporkan.

Sementara itu, kos pembinaan garisan yang berdedikasi telah dianggarkan sehingga $ 100 bilion bagi hanya regangan untuk Nagoya, dengan lebih 80 % peratus daripada laluan yang ditetapkan untuk pergi melalui terowong mahal.

Jepun mahu menjual peluru dan magnet sistem kereta api Shinkansen di luar negara untuk memulihkan ekonomi negara, sebahagiannya melalui eksport infrastruktur. Perdana Menteri Shinzo Abe mungkin menolak teknologi untuk link rel berkelajuan tinggi antara New York dan Washington semasa lawatan yang akan datang ke Amerika pada hujung minggu ini.

The challenge for the Japan Railway Central company is to have a train in service in 2027 to travel some 286km between Tokyo and the central city of Nagoya. The service, which would run at a top cosmic speed of 500kph, is expected to connect the two cities in 40 minutes. It's less than half the present journey time for the Shinkansen bullet trains.

By 2045, maglev trains are expected to link Tokyo and Osaka in just one hour and seven minutes, slashing the journey time in half, the Japan Times reported.

Meanwhile, construction costs for the dedicated lines have been estimated at up to $100 billion for just the stretch to Nagoya, with over 80 percent of the route set to go through pricey tunnels.

Japan wants to sell its Shinkansen bullet and magnetic train systems overseas to revive the country's economy, partly through infrastructure exports. Prime Minister Shinzo Abe is likely to push the technology for a high-speed rail link between New York and Washington during his upcoming visit to America this weekend.

READ MORE: http://on.rt.com/1oipmu

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...