dIANa.h - Ketika
datang ke kereta api laju, Jepun mengambil kepujian atas. Maglev - singkatan
'pengangkatan magnet' - kereta api telah menetapkan rekod kelajuan DUNIA semasa
ujian dijalankan berhampiran Gunung Fuji, catatan masa lebih 600kph (373mph).
Rekod
baru datang kurang daripada seminggu selepas kereta api 7 kereta mencatatkan
590kph, memecahkan rekod 2003 sendiri 581kph.
Maglev
yang berlegar 10cm di atas trek dan digerakkan oleh magnet bercas elektrik.
Japan's
maglev train sets new world record
with 603kph test run (VIDEO) . . .
When it
comes to fast trains, Japan takes top honors. A trailblazing maglev - short for
‘magnetic levitation’ - train has set a world speed record during a test run
near Mount Fuji, clocking over 600kph (373mph).
The new
record comes less than a week after the seven-car train clocked 590kph,
breaking its own 2003 record of 581kph.
Cabaran
bagi syarikat Central Japan Railway adalah untuk mempunyai kereta api dalam
perkhidmatan pada tahun 2027 untuk beberapa perjalanan 286km antara Tokyo dan
pusat bandar Nagoya. Perkhidmatan itu, yang akan berjalan pada kelajuan
tertinggi 500kph kosmik, dijangka menyambung kedua-dua bandar raya di 40 minit.
Ia adalah kurang daripada separuh masa perjalanan sekarang untuk Shinkansen
kereta api peluru.
2045,
kereta Maglev dijangka menghubungkan Tokyo dan Osaka dalam hanya 1 jam dan 7
minit, pemotongan masa perjalanan pada separuhnya, Japan Times melaporkan.
Sementara
itu, kos pembinaan garisan yang berdedikasi telah dianggarkan sehingga $ 100
bilion bagi hanya regangan untuk Nagoya, dengan lebih 80 % peratus daripada
laluan yang ditetapkan untuk pergi melalui terowong mahal.
Jepun
mahu menjual peluru dan magnet sistem kereta api Shinkansen di luar negara
untuk memulihkan ekonomi negara, sebahagiannya melalui eksport infrastruktur.
Perdana Menteri Shinzo Abe mungkin menolak teknologi untuk link rel berkelajuan
tinggi antara New York dan Washington semasa lawatan yang akan datang ke
Amerika pada hujung minggu ini.
The
challenge for the Japan Railway Central company is to have a train in service
in 2027 to travel some 286km between Tokyo and the central city of Nagoya. The
service, which would run at a top cosmic speed of 500kph, is expected to
connect the two cities in 40 minutes. It's less than half the present journey
time for the Shinkansen bullet trains.
By
2045, maglev trains are expected to link Tokyo and Osaka in just one hour and
seven minutes, slashing the journey time in half, the Japan Times reported.
Meanwhile,
construction costs for the dedicated lines have been estimated at up to $100
billion for just the stretch to Nagoya, with over 80 percent of the route set
to go through pricey tunnels.
Japan
wants to sell its Shinkansen bullet and magnetic train systems overseas to
revive the country's economy, partly through infrastructure exports. Prime
Minister Shinzo Abe is likely to push the technology for a high-speed rail link
between New York and Washington during his upcoming visit to America this
weekend.
No comments:
Post a Comment